Усі статті номера
8
серпень 2019року
надаємо методичні рекомендації
засідання педради у форматі «печа-куча»

Учительську спільноту балакучу організуйте в печу-кучу

Григорій Сковорода боровся проти схоластики та обмеженості мислення педагогів. Традиційні засідання педагогічної ради з доповіддю й подальшим її обговоренням не цікаві для більшості вчителів. Тож пропонуємо впроваджувати нетрадиційні, щоб вони вдосконалювали свої педагогічні вміння й презентували їх під час засідань. Печа-куча — новий формат взаємодії педагогічного колективу для обговорення важливих тем

Ганна Скрипка, старший викладач кафедри теорії і методики середньої освіти комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

Традиційні форми проведення засідання педагогічних рад потроху стають архаїчними. Натомість з’являються нові, під час яких учителі не страждають від тривалого виступу оратора, не стежать за часом, а включені в процес і дають зворотний зв’язок.

Нетрадиційні засідання педагогічних рад як для доповідачів, так і для учасників є джерелом досвіду, можливістю заявити про себе як про фахівців. Для досвідчених учителів такі засідання — це презентація їхнього досвіду з конкретними прикладами. А для початківців — ознайомлення з різними способами та методами, новими педагогічними технологіями. Крім того, зацікавленість учителів зростає, коли засідання педради містить цікаві «родзинки».

Пропонуємо проводити для колег нестандартні засідання педради у форматі «печа-куча». Він має такі переваги:

  • економить час доповідачам і слухачам;
  • навчає систематизовувати інформацію, виокремлювати головні ідеї;
  • навчає добирати доцільні зображення, що доповнюють презентацію;
  • потребує чіткого, лаконічного, швидкого викладу;
  • навчає утримувати увагу аудиторії;
  • дає змогу професійно розвиватися.

Дізнайтеся детальніше, як підготуватися й провести «печу-кучу» в школі та яких правил слід дотримуватися.

Що за дивний звір японський?

Печа-куча (з яп. ペ チ ャ ク チ ャ, балаканина, «гала-бала» або «бла-бла-бла») — формат виступу, який обмежений за формою і тривалістю. Зазвичай його обирають під час неформальних творчих зустрічей чисельної аудиторії, щоб учасники обмінялися цікавими ідеями, досвідом, враженнями й думками.

Виникла печа-куча в 2003 році у Токіо в середовищі архітекторів. Австрійські архітектори Астрід Кляйн (Astrid Klein) і Марк Дітам (Mark Dytham), які часто відвідували презентації колег, дійшли висновку, що учасники занадто захоплюються під час тривалих виступів і презентацій своїх проектів та забирають забагато часу слухачів і колег. Вони запропонували формат «печа-куча», що обмежує кожен виступ двадцятьма слайдами презентації. Коментувати, а не читати кожен слайд можна упродовж 20 с. Так, на виступ доповідача відведено 6 хв 40 с. На відповіді на запитання трьох учасників — теж по 6 хв 40 с.

20 × 20 — ідеальна комбінація візуального ряду й часу, щоб поділитися результатами своєї роботи.

Завдяки регламенту архітектори мали змогу стисло й точно презентувати власні проекти та обговорювати їх з учасниками події.

Що розкаже печа-куча?

Тематика

6 хв
40 с
триває виступ ведучого

Для засідання педради у форматі «печа-куча» слід обирати теми з досвіду роботи колег. До того ж вони мають бути такими, щоб зацікавити всіх учасників засідання й одержати від них позитивний зворотний зв’язок. Орієнтовна тематика для обговорення:

  • досвід упровадження певної методики, технології чи інструменту навчання;
  • досвід дистанційного навчання;
  • самоосвіта;
  • правила чи алгоритм використання інструментів навчання;
  • досвід участі в конкурсі, конференції, майстер-класі, тренінгу, хакатоні чи іншому заході;
  • робота над проектом;
  • подорожі та екскурсії з учнями;
  • конкурси, змагання для учнів тощо.

Якщо у вашій школі лише почали практикувати нові формати засідань, то ведучим буде директор або його заступник. Згодом за бажанням можна «підключати» до проведення вчителів-предметників, класних керівників, практичного психолога.

Додаток
Зразки слайдів презентації до виступів у форматі «печа-куча»

Натисніть, щоб збільшити

Скачайте

Не мечі, а PowerPoint

Інструменти

Незважаючи на обмежений час виступу під час трансляції слайдів, презентація потребує від доповідача тривалої підготовки і репетицій. Слайди мають ілюструвати те, про що він розповідає, і підсилювати його слова. Коментарі до слайдів не мають дублювати інформацію, представлену на ньому.

Доповідач має спланувати свій виступ, підготувати ключові тези, опрацювати інформацію та дібрати візуальний ряд. Відтак скласти текст свого виступу та визначити його основну ідею. Рекомендуємо опрацювати інформацію не лише для слайдів, а й додаткову, щоб відповідати на запитання колег після презентації. Потім доповідач має розробити сценарій свого виступу, умовно поділіти його на 20 «сцен», створити презентацію у PowerPoint, використовуючи яскраві релевантні зображення. Зразки оформлення слайдів презентації до виступу у форматі «печа-куча» — у Додатку.

Не використовуйте на слайдах презентації:
  • складні графіки й схеми;
  • відео;
  • звукові ефекти;
  • аудіофайли;
  • недоречну анімацію;
  • великі тексти;
  • терміни й формули, які не розуміє більшість аудиторії;
  • шрифти, які погано сприймати й читати з екрана.

Після того як доповідач підготувався, рекомендуємо йому порепетирувати свій виступ зі встановленим таймінгом. Нехай задасть автоматичний режим керування слайдами за допомогою перемикача «Показ слайдів» у вікні «Налаштування демонстрації» та виголосить доповідь.

20
×
20
ведучий діє за принципом «20 слайдів по 20 с на кожен»

Любить лад усякий ніндзя

Правила

Печу-кучу проводять за методологією презентації коротких доповідей, спеціально обмежених за формою і тривалістю. Така форма проведення концентрує увагу учасників засідання педагогічної ради. Крім того, кожен виступ учителів супроводжується комп’ютерною презентацією, що сприяє ліпшому сприйняттю інформації. Адже люди ліпше запам’ятовують візуальну інформацію.


Візуальний ряд виступу має містити лише позитивні фото та ілюстрації.

Під час слайдшоу ведучий має встановити автоперемикач, де слайди на екрані автоматично змінюватимуться кожні 20 с. Йому заборонено самостійно натискати на наступний слайд або повертатися до попереднього. Після виступу, який триватиме 6 хв 40 с, відбувається його обговорення. Троє учасників мають змогу поставити доповідачу запитання, відповідати на які можна лише протягом 6 хв 40 с.

Завдяки правилу «20 × 20» і презентації, і обговорення — короткі та динамічні. Двадцятисекундне обмеження не дає змоги говорити забагато. У результаті — звучить найважливіше, увага публіки активна, зацікавленість зростає, є фідбек.

Доповіді кількох педагогів з подальшим обговоренням мають слідувати одна за одною. За загальним правилом їх має бути 8—12, але для виступів на засіданні педради доповідачів може бути менше.

Отже, формат «печа-куча» особливий, тому що потребує чіткого виконання правил. Ефективність засідання педагогічної ради залежатиме від підготовки доповідачів, від їхніх виступів і візуального ряду слайдів, дотримання регламенту та залучення колег до обговорення. Радимо впроваджувати нетрадиційні форми засідання педрад, аби мотивувати й активізовувати вчителів.

Матеріали для скачування: