Усі статті номера
8
серпень 2019року
зарубіжний досвід
професійна майстерність учителя

Інспектування педагогів у Франції

Державна служба якості освіти спільно з Посольством Франції в Україні 3–4 липня проводила семінар «Система оцінювання якості освіти у Франції». Редакція журналу брала участь у заході. Ділимося інформацією про те, як інспектори оцінюють професійну майстерність педагогів у цій країні

Ірина Лахнеко, головний редактор журналу «Заступник директора школи»

Від системи освіти Франції до управління кар’єрою вчителя — дводенний семінар охопив широкий спектр тем і допоміг зрозуміти, за якими законами «живе» освіта в цій країні. «Чому саме Франція?» — запитаєте ви. Бо сучасна система освіти Франції остаточно утвердилася ще у 18-му сторіччі й нині її вважають однією з найліпших у світі. А ще тому, що сертифікація, яку в нас лише запроваджують, «працює» протягом сторіч, а сертифікований учитель — це держслужбовець з давніх-давен. Власне тому це питання й зацікавило найбільше.

Про оцінювання професійної майстерності педагогів у Франції на семінарі говорили практики: інспектор початкової школи (країни Континентальної Європи) з резиденцією в Берліні Tьєррі Уєль, регіональний інспектор мовних дисциплін навчального округу Гренобля Гі Шеркі, директорка Французького ліцею імені Анни Київської Дезі Оддон і завідувач початкових класів цього ліцею Флоріан Косса.

Як організоване інспектування

Процес оцінювання професійної майстерності учителів автоматизований. У всіх регіонах Франції використовують для цього спеціальний електронний додаток. Він видає імена вчителів, які мають пройти інспекцію.

Інспектор отримує перелік учителів, яких має перевірити, вільно обирає дату відвідин школи й узгоджує її з директором. Учителя також повідомляють про дату інспектування через електронний додаток. Він може відхилити її і запропонувати свою.

Сама процедура інспектування — це співбесіда інспектора з учителем, відвідування уроку та розмова з директором як керівником цього учителя. За результатами такого інспектування складають педагогічний звіт. Його форма — не формалізована: кожен інспектор складає його на власний розсуд. Однак він має містити характеристику учителя за конкретними критеріями, приміром, мовлення, організація роботи в групі, оцінювання успіхів та досягнень учнів тощо (див. Додаток 1).

Щоб відкрити  на весь екран,

натисніть на піктограму Меню  на нижньому березі фрейму

Що оцінює інспектор під час співбесіди

Розпочинають ґрунтовний і контекстуальний аналіз педагогічної діяльності учителя зі співбесіди. Під час неї інспектор має з’ясувати етапи розвитку учителя як фахівця, визначити його компетенції та дізнатися про його подальші професійні плани.

Це інтерактивна гармошка.

Клацайте на її клавіші, аби прочитати текст

На що зважає інспектор під час уроку

Відвідування уроку — обов’язкова складова інспектування. Інспектор має оцінити роботу вчителя за такими критеріями:

  • розуміння матеріалу навчальної дисципліни та методики викладання;
  • мовлення;
  • планування та реалізація різних аспектів освітнього процесу;
  • організація роботи в групі;
  • оцінювання успіхів та досягнень учнів;
  • діяльність учителя як наставника;
  • допомога учням під час навчання;
  • участь в індивідуальних та колективних проектах із професійного вдосконалення (див. Додаток 1).

За кожним із критеріїв інспектор має визначити оцінку: «потребує закріплення», «задовільно», «дуже добре» чи «відмінно». Відповідні відомості він вносить у Звіт про проведення професійної співбесіди (див. Додаток 2).

Щоб відкрити  на весь екран,

натисніть на піктограму Меню  на нижньому березі фрейму

Під час уроку увага інспектора зорієнтована переважно на учнів: як вони вітаються з учителем і поводяться під час уроку, як реагують на його дії та слова тощо. У полі зору також «нережимні моменти» — приміром, як вони заходять у клас перед уроком і виходять з нього після.

Про що говорять інспектор і директор закладу

Завершальним етапом інспектування є бесіда інспектора та безпосереднього керівника учителя — директора закладу освіти. Зокрема директор надає таку інформацію:

  • який рівень знань і навичок учні виявили за результатами відповідного контролю;
  • як учитель співпрацює з колегами;
  • яка роль учителя в освітній спільноті;
  • чи співпрацює він з батьками та партнерами закладу освіти;
  • як створює та підтримує клімат, сприятливий для навчання.

Оцінку за кожним критерієм інспектор також вносить у Звіт про проведення професійної співбесіди, форма якого наведена у Додатку 2.

Зі звітом інспектора учителя обов’язково ознайомлюють під підпис. Якщо він не згодний з результатами інспектування, то може їх оскаржити. Але такі випадки не поширені. Заробітна плата учителя залежить від сітки державного службовця, яку визначають зокрема й за результатами інспектування.

В Україні схожа з французькою модель оцінювання професійної майстерності учителів лише набирає обертів. Та загальна мета і принципи схожі. Це підтримка привабливості професії вчителя та мотивування вдосконалювати педагогічну майстерність.